Tuttproffshjälp sökes!

Casper och jag ska snart ner till BVC på läkarbesöket som görs när de är 4-6 veckor gamla. Det blir nog även vågen och kolla längden. Ska höra mig för lite om modersmjölksersättning också. Har faktiskt börjat ge Casper lite då han inte verkar bli nöjd med tutten. Han har tuttat så otroligt mycket de senaste dagarna så båda vårtorna har kollapsat.. På ena fick jag sår i "skarven" för lite mer än en vecka sedan som vägrar läka. (Förmodligen för att han legat fel vid bröstet). Har smörjt både med bröstmjölken och med bröstvårtssalva men inget hjälper. Eftersom jag har det såret där har det blivit så att jag ammat mer på den andra tutten. Igår började även den ge med sig... Jag har inget sår men det gör så ont inuti och på undersidan av bröstet och vårtan! Det svider lite men det är mer en stickande känsla. Någon som vet vad det kan vara eller bero på??

Jag vill att det här ska ge med sig nu och att den här mysiga känslan med amningen ska komma! Jag vill inget hellre än att amma då det är så himla smidigt att alltid ha maten med sig!

Mimmi
2012-10-31 @ 12:28:14
URL: http://mimmi86.blogg.se

Prova krämen jag tipsade om i nått av dina tidigare inlägg. Den är verkligen super! :)

Malin
2012-10-31 @ 21:29:00
URL: http://minimala.blogg.se

Inget proffs men en sån där amningskopp (plasttutte) är guld värd. Då får tuttorna läka ifred, finns numera att köpa i vanliga mataffären. Hoppas det ger med sig!

Andrea.
2012-11-02 @ 06:30:59

Något proffs är jag absolut inte, men tänkte dela med mig om min erfarenhet. Minns inte exakt när "den härliga" känslan infann sig vid amning denna gång, men det är ju lite meckigt alltså!
Jag varvade amningsnapp (finns på Apoteket) med att amma utan. Då jag redan hade sår så gjorde det ändå ont med nappen, men det blev lite bättre isf, alltid nåt!
Grejen är den att jag ammade mest på en sida jag också. Detta var början på slutet när jag fick ge lite ersättning till.
Ena bröstet slutade få mjölk och sedan sinade det andra också. Jag satt i två dagar och gjorde INGET annat än att amma för att få igång det igen, men de gick inte.
Såhär i efterhand så tycker jag att det är vårt bästa beslut att starta med ersättning. Jisses vilken nöjd lille vi har. Måste var 3-4 timme och stadig viktuppgång. Jag hann helamma i 3 mnd innan övergång till ersättning.

Hoppas verkligen du får igång amningen igen, är inte alls nå kul att amma med sår! :/ Kolla med BVC eller ring amningshjälpen tycker jag, just det senaste kan jag rekommendera för de är jättetrevliga :)
Kram

Jenny
2012-11-02 @ 20:38:08
URL: http://www.luciadesign.webshoponline.se

Usch ja, jag är ingen amningsexpert kanske men ammade första barnet i 1½år och andra i 1 år, med senaste så fick jag väldigt mycket problem med bröstvårtorna men smorde med bröstmjölk, LUFTADE och ammade på trots smärta till sist försvann det och blev bra. :)
Man får hålla ut lite, OM man vill fortsätta amma förstås.

Lufta är nog det bästa rådet, men svårast. :P




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

.

RSS 2.0